Comenius projekts 2013. -2015.

Saite uz projekta web lapu,  .http://comenius.logrojec.pl/

Jūnijs, 2015

No 2. -6. jūnijam skolas delegācija: skolēni I. Buša , K. Jānelsiņa, skolotāja M. Bušu un direktore J. Dzene piedalīsies projekta noslēguma pasākumā Guilā, Ungārijā

Maijs, 2015

Pavasaris Tropea, Itālijā

Māra Buša, Stalbes vidusskolas skolotāja- projekta koordinatore

Stalbes vidusskolas starptautiskais Comenius sadarbības projekts „Through Small Steps to Giant Leaps- my contribution to a United Europe” tuvojas noslēgumam. 
            Šajos divos gados esam bijuši uz sešām Eiropas Savienības valstīm, vēl tikai noslēguma pasākums Ungārijā.   Tāpēc mēnesi pirms tā projekta koordinatorus un skolu vadītājus uz vienu no vecākajiem  nacionālajiem svētkiem „I Tri by cruci” ( „Trīs krusti”) aicināja  Instituto Stafale di Istruzione Classica-Scientifica- Professionale no Tropea.   Šo svētku priekšvēsture sniedzas 16. gadsimtā. Tropea ir Kalabria reģiona pilsēta Tirēnu jūras krastā. Pilsētā ir ap 7 tūkstošiem iedzīvotāju, bet tūrisma sezonas laikā iedzīvotāju skaits ir krietni lielāks, jo šeit ir vienas no skaistākajām atpūtas zonām Itālijā.

Mūsu ceļojums sākās ar ierašanos Romā, no kurienes uz Tropea devāmies ar vilcienu.  Roma mūs sagaidīja ar spožu sauli un mums nepierasti augstu temperatūru  + 25 grādiem. Dodoties tālāk uz dienvidiem, saule sildīja vēl vairāk. Dažu dienu Tropea temperatūras stabiņš uzkāpa līdz +35 grādiem. Itāļu draugi bija rūpīgi saplānojuši mūsu vizīti.  Visu vizītes laiku bijām uzmanības centrā.  Jau pirmajā dienā mūs pie viesnīcas sagaidīja svētku personāžs – bungu ansamblis ar dejotājiem. Viņu pavadībā devāmies uz svētku norises vietu. Piedalījāmies un iepazināmies ar nacionālajām spēlēm.  Vakara kulminācijā noskatījāmies ļoti krāšņu uguņošanu.  Tropea pilsētas tuvumā atrodas piecas aktīvu vulkānu salas. Arī mēs varējām novērot  Tromboli vulkāna izvirdumu.

Pirmdienas  rītā mums pilsētas centrālajā skvērā koncertu sniedza skolēnu un jauniešu folkloras ansamblis, kas iepazīstināja ar itāļu dziesmām un dejām.  Itāļu skolas sistēma ir citāda nekā Latvijā. Mūsu sadarbības skolas sastāvā ir četras skolas- klasiskais, zinātniskais, profesionālais un tūrisma viesmīlības licejs. Iepazināmies ar visām skolām, tūrisma viesmīlības skolas studenti kopā ar pasniedzējiem organizēja mūsu pasākumus, ēdināšanu.    Bija gan tikšanās ar preses pārstāvjiem,  gan  intervijas Itālijas telekanālam RAI.

Otrdien devāmies uz modernu dizaina mākslas ražotni, kur bija saruna ar tās prezidentu – jaunu uzņēmēju M. Romano. Viņš pastāstīja, kā izveidojis uzņēmumu,  kā nodrošina strādājošiem darba apstākļus. Viss ražošanas process ir kompjuterizēts. Arī mums iepatikās tur esošie darba apstākļi. Otrs uzņēmums, ko apmeklējām, bija viena no koncerna „Callipo” ražotnēm, kur tiek pārstrādātas tunčzivis. Šo uzņēmumu izveidoja 20. gs. sākumā Callipo ģimene. Apmeklējot pārtikas uzņēmumu, bija jāievēro drošības noteikumi. Par uzņēmumu stāstīja ģimenes pārstāvis.

Pēc uzņēmumu apmeklēšanas kopā ar itāļu skolēniem notika konference par jaunu cilvēku iesaistīšanos uzņēmējdarbībā. Tas bija saistīts ar katras valsts sagatavoto plakātu par tūrisma uzņēmumiem un iespējām savā reģionā. Konferencē piedalījās „Romano” prezidents, Tropea viesnīcu tīklu prezidents, viesu namu un ekskluzīvo hoteļu īpašniece, tūrisma firmu vadītāja. Viesi stāstīja, kā uzsāka savu uzņēmējdarbību, kādi ir ieguvumi un rezultāti. Viņi iedrošināja jauniešus uzsākt savu biznesu, sākt ar mazumiņu, ticēt, ka izdosies. Tad arī izdosies. Šeit labs piemērs bija viesu nama īpašniece M. Borna. Viņa pēc tautības ir šveiciete, kas pirms 20 gadiem bija devusies ekskursijā uz Tropea un iemīlējusies šajā reģionā. Pēc studijām viņa atgriezās Tropea un nopirka nelielu  īpašumu, un drīz izveidoja viesu namu. Šajos 20 gados viņai jau pieder 6 viesu nami un neliels ekskluzīvs  hotelis ar luksus numuriem. Uz jautājumu, vai šodien viņa darītu tāpat, kā toreiz, M. Borna atbildēja : „ Jā”. 
Viesi ne tikai stāstīja par savu pieredzi, bet arī uzklausīja itāļu skolēnu viedokli un idejas.

Starp ekskursijām tika diskutēts par projektu realizāciju, par mājas darbu noslēguma pasākumam, par noslēguma atskaiti.

Atpakaļceļš mums izvērtās par lielu piedzīvojumu. Romā uzzinājām, ka lidosta ir slēgta, jo ir izcēlies ugunsgrēks vienā no termināliem. Ierodoties lidostā, atklājās, ka mūsu termināls ir nodedzis un tikko ir atvērta lidosta un atsākti lidojumi. Kur nodot bagāžu, kā tiksim uz Rīgu – šādas domas un  stress par notikušo, škiet, bija tikai mums, jo lidostas darbinieki nesatraucās par tādiem „niekiem”. Ar dažādiem pārdzīvojumiem beidzot nodevām bagāžu, tagad sākās nākamais piedzīvojums-  neviens nevarēja pateikt, no kuras izejas dosies mūsu lidmašīna. Cik darbinieku informācijas centrā, tik variantu.  Beidzot nokļuvām lidmašīnā, lai gan izlidojām stundu vēlāk nekā plānots. Ierodoties Rīgā, atklājās, ka lielākajai daļai pasažieru bagāžas nav. Rakstījām iesniegumus un ticējām, ka tuvākajās dienās tā atradīsies.  Tā arī notika,  un nu varam teikt, ka  beidzot mūsu ceļojums un Tropea ir noslēdzies.

No 1. – 7. maijam Tropea, Itālijā Comenius koordinatoru un skolu direktoru sanāksmē piedalās skolotāja M. Buša un direktore J. Dzene

Marts – aprīlis

Tika saņemts ielūgums skolas projekta koordinatorei un direktorei apmeklēt Itāliju, Tropea pilsētas sadarbības skolu pilsētas tradicionālo svētku laikā. Lai labāk sagatavotos un aizvestu no mums informāciju, ko mēs varam piedāvāt ārzemju tūristiem, tika izveidots plakāts. Plakāta autore ir K. Jānelsiņa ( 11. kl.)

Skolā tiek organizēts konkurss par tūrisma logo Pārgaujas novadam. Piedalījās 5. -11. klases skolēni. Labākie darbi bija: A. Dzene ( 7. kl.) , E. Šūmanis( 6. kl.)K. Krujelis ( 6. kl.) R. Ļucāns ( 10.kl.) I. Zvirgzdiņa ( 6. kl.) D. Bušs ( 6. kl.) D. Kļaviņa ( 10. kl.) . Labākie darbi tika virzīti uz Pārgaujas novada konkursu par tūrisma logo.

Stalbes vidusskola

Nolikums

par Comenius projekta „Through Small Steps to Giant Leaps- my constribution to United Europe aktivitātes „ Tūrisms Pārgaujas novadā” logo un devīzes (saukļa)  konkursu.

Mērķis:  Veicināt skolēnos pozitīvismu, lepnumu un patriotismu par savu novadu. Ar saukļa un logo palīdzību aicināt tūristus apmeklēt mūsu novadu ( pagastu)

Uzdevums: Izveidot logo un devīzi ( saukli)par Pārgaujas novadu tūrismu  ietverot novada  raksturojošo elementu – rozi, ozollapu, dzērveni  vai Stalbes pagastam ietverot tā raksturojošo elementu- dzērveni

Laiks: 2015. gada  marts- aprīlis. Darbu iesniegšana 2015. gada 10. aprīlī.

Piedalās: Stalbes vidusskolas un struktūrvienības skolēni.

Nosacījumi: Logo un devīze jāatspoguļo mūsu bagātības ar, ko varam lepoties, ko mēs varam parādīt tūristiem gan no mūsu valsts, gan citām valstīm.

Izpildes veids un formāts: bez ierobežojumiem.

Uzvarētāju noteikšana:  Darbus vērtēs žūrija, kuras sastāvā būs Pārgaujas novada domes pārstāvji un Stalbes vidusskolas pārstāvji.

Uzvarētāju apbalvošana: 2015. gada 20. aprīlī. Labākais darbs tiks izmantots plakāta par tūrisma iespējām mūsu novadā( pagastā) . Plakāts tiks izstādīts izstādē Itālijā Tropea 2015. gada maijā

Janvāris 2015.

6. solis – ceļā uz vienotu Eiropu bez robežām

Māra Buša

Stalbes vidusskolas skolotāja- projekta koordinatore

Janvārī  Slovākijas galvaspilsētā Bratislavā tiekas Comenius daudzpusējās sadarbības projekta „Through Small Steps to Giant Leaps- my contribution to a United Europe” partneri. No Stalbes vidusskolas uz pasākumu kopā ar skolēniem I. Bušu un K. Jānelsiņu dodas skolas direktore J. Dzene un projekta koordinatore skolotāja M. Buša.

Bratislavas Pedagoģijas un sociālā darba akadēmijas skolēni sagaida mūs pirmdien. Visa nedēļa saplānota tā, lai darbs mītos ar ekskursijām pa Bratislavu un tās apkārtni. Pasākuma atklāšana notiek izglītības pārvaldes telpās, kur pēc pasākuma atklāšanas skolēni no visām 11 ES valstīm prezentē vienu no mājas darbiem- iepazīstina ar kādu no sociālajām institūcijām savā valstī. Mēs bijām izvēlējušies „Saulrītu” komūnu, jo atkarības problēmas, kas tur tiek risinātas, ir aktuālas jauniešu vidū ne tikai mūsu valstī, bet visā Eiropā. Katram no mums ļoti lielu iespaidu atstāja itāļu prezentācija par bēgļu ( nelegālo imigrantu) nometnēm, jo Tropea atrodas Itālijas dienvidos un gandrīz vai katru dienu pāri Vidusjūrai Itālijā nonāk nelegālie bēgļi no Tuvo Austrumu valstīm.

Pēcpusdienā dodamies iepazīt Bratislavu. Skolotāji to veic gida pavadībā, bet skolēni ar pilsētu iepazīstas atraktīvā veidā, piem., slovāku valodā jāuzrunā garāmgājējs, lai kopā varētu nofotografēties. Iepazīšanās noslēdzas nacionālajā galerijā Mateja Krena pasāžā, kur ir izveidota spoguļu siena no 50 000 grāmatām.  Diena noslēdzas ar PaSA( Bratislavas skolas saīsinājums) koncertu. Koncertā uzstājās ansamblis, kurā darbojas jaunieši ar īpašām vajadzībām (garīgās attīstības traucējumiem).

Otrdiena sākas ar kāda cilvēka dzīves stāstu, kas saistīts ar cilvēktiesību pārkāpumiem. Inga ar Kristiānu bija sagatavojušas prezentāciju par disidentu G.Astru. Iepazinušies ar pārējo valstu prezentācijām, devāmies ekskursijā uz Devinu Tur atrodas senās pils drupas, šī vieta ir ļoti svarīga Slovākijas vēsturē. Kad daudzas valstis bija PSRS ietekmē, Morāvas upes otrs krasts atradās jau aiz „dzelzs priekškara”, jo tur ir Austrija. Komumistu valdīšanas laikā šeit tika nošauts ap 400 sieviešu un vīriešu, kas gribēja aizbēgt no valdošā režīma. Ceļš uz brīvību daudziem maksāja dzīvību. Tagad kritušo cilvēku piemiņai  ir uzcelts piemineklis „Brīvības vārti”.  Tad devāmies uz vēl vienu Slovākijas vēstures „melno” punktu – Petržalkas bunkuriem BS-8. Tagad šeit ir iekārtots kara muzejs un atrodas 1. Pasaules kara brāļu kapi. Tāpat kā Devina, arī  šī vieta bija robežšķirtne starp brīvību un totalitārismu. Varējām ieraudzīt „dzelzs” aizkaru- dzeloņdrātis, kurās tolaik plūda elektrība ar 3000 V lielu spriegumu, piedevām robežu apsargāja robežsargi ar suņiem. Šķērsot robežu praktiski bija neiespējami.  Diena noslēdzās ar Nacionālās atmiņas institūta lekciju par Slovākiju totalitārisma režīma laikā 1970.- 1980. gados. Fotogrāfijas bija līdzīgas tām, ko mēs esam redzējuši, iepazīstot Latvijas vēsturi. Arī vēstures notikumi pēc 2. Pasaules kara mums ir līdzīgi. Pēc lekcijas jauniešiem radās daudz dažādu jautājumu par šo periodu.

Trešdiena. Dodamies apceļot Bratislavas apkārtni. Vispirms uz Sarkanā akmens pili. Pils pastāv no 13 gs. Pēdējie pils īpašnieki ir Palfi dzimta, un tā dzīvoja pilī līdz 1945. gadam. Tagad pilī ir nacionālais muzejs. Gida pavadībā izstaigājām visas telpas, apskatījām ieroču kolekciju, spīdzināšanas zāles, bruņinieku turnīru halles. Pils dārzā varējām vērot piekūnu šovu un fotografēties ar tiem. Šī tradīcija turēt un kopt piekūnus ir saglabājusies no seniem laikiem.  Dienas otrajā pusē iepazināmies ar Slovākijas amatniecību. Varu teikt, ka tā ir ļoti līdzīga latviešu amatniecībai. Vispirms apmeklējām Schaubmarša ūdens dzirnavas. Mums teica, ka tās ir vienas no lielākajām Eiropā, bet mums likās, ka Latvijā tās ir lielākas. Tās kādreiz piederējušas Schaubmaršu ģimenei, bet tās iegādājās valsts un izveidoja muzeju. Otra darbnīca, ko apmeklējam, ir keramika. Slovāku nacionālais suvemīrs ir apgleznoti balti keramikas izstrādājumi. Varējām izmēģināt savu roku krūzes izgatavošanā. To labprāt izmantoja itāļu un turku skolēni, jo viņiem tas viss bija jauns un neparasts.  

Ceturtdiena ir aktīva diena skolā. Projektu koordinatori apspriež projekta gaitu, nākamās tikšanās mājas darbu un citus organizatoriskus jautājumus. Skolēni strādā dažādās radošajās darbnīcās- apglezno maisiņus ar Bratislavas logo, apglezno piparkūkas un piedalās citās aktivitātēs.  Skolotāji arī aktīvi iesaistījās radošajās darbnīcās. Starp radošajām darbnīcām bija sportiskas aktivitātes- slidošana ledus hallē. To izmantoja skolēni un skolotāji. Daži no pedagogiem pirmo reizi mūžā nostājās uz slidām. Diena noslēdzās ar viesu ģimeņu sarūpētajiem našķiem un kopīgām dejām.

Piektdiena. Pēdējā projekta darba diena. Notiek izstādes „Ja tu nezini savu vēsturi, tev nav nākotnes” atklāšana skolā. Tajā ir izstādīti katras skolas gatavotie posteri par cilvēktiesību pārkāpumiem valsts vēsturē 20 gs. Mūsu ekspozīcija vēstīja par 1940. gada 17. jūniju, kad padomju armija okupēja Latviju, par „melnajām” dienām 1941., 1946. un 1949. gadā, kad daudzi   tūkstoši cilvēku tika izvesti uz Sibīriju, un 1989. gada 23. Augustu, par „Baltijas ceļu” un valsts neatkarības atjaunošanu. Par gidiem kļuva skolu skolotāji- koordinatori, kas pastāstīja par izvēlētajām tēmām.  

Pēdējais sveiciens no Bratislavas bija Slovākijā populārākās a-capella grupas “Fragile” koncerts.

Vēl nedaudz un, mūsu divu gadu projekts finišēs. Tas nenozīmē, ka nesekos turpinājums. Jau tagad ir iestrādnes, lai rudenī varētu turpināt šādu vai citādu sadarbību.

No 19.- 24. janvārim vizīte Bratislavā, Slovākijā. Uz tikšanos dodas skolas direktore J. Dzene, projekta koordinatore M. Buša skolēni I.  Buša un K. Jānelsiņa

Novembris

Gatavošanās vizītei Slovākijā no 18.-24. 01.2015. Tēma “Cilvēktiesības” Mājas darbs- apmeklēt kādu no sociālās aprūpes iestādēm, veikt anketēšanu, veidot prezentāciju, izpētīt kāda cilvēka dzīves stāstu ( no periodikas) par cilvēktiesību pārkāpumiem, izpētīt gadījumus valsts vēsturē par cilvēktiesībām un veidot kopīgu vārdnīcu ar terminiem saistīti ar cilvēktiesībām.

Oktobris

No 12. -18. oktobrim vizīte Kosā Grieķijā.

5. solis pretī vienotai Eiropai jeb veselība un drošība katram Eiropas pilsonim ( publicēts “Pārgaujas novada vēstīs” oktobra numurā)

Stalbes vidusskolas skolotāja-

 projekta koordinatore Māra Buša

Kad pie mums ir iestājies drēgnais rudens, tad Stalbes vidusskolas skolnieces-  N.Stalaža, K. Dupuša- Mežgaile – un skolotājas S. Jonāse un M. Buša ( projekta koordinatore) dodas uz saulaino Kos salu Grieķijā, lai tiktos un kopīgi ar partneriem veiktu dažādas aktivitātes Comenius daudzpusējās sadarbības projekta „Through Small Steps to Giant Leaps- my contribution to a United Europe” ietvaros.

Kosa (trešā lielākā Grieķijas sala un tās lielākā pilsēta) mūs sagaidīja ar siltu, saulainu laiku. Tā atrodas Egejas jūrā, Dodekanes salu arhipelāgā, 4 km attālumā no Bodrumas Turcijā. Termometra stabiņš katru dienu rādīja + 25 un vairāk grādu.  Nereālas sajūtas, atgriešanās it kā karstajās vasaras dienās. 

1.diena.  Visi 11 valstu pārstāvji ( kopā ar mājniekiem) ieradāmies skolā. Aktivitātes sākās ar pasākuma atklāšanu un iepazīšanos ar skolu. Tad sadalījāmies divās grupās – skolotāji un skolēni- un devāmies ekskursijā pa pilsētu. Skolēniem gidi ir skolēni, bet skolotājiem gida lomā ir skolas direktors Giorgius. Kosa ir Hipokrāta dzimtene. Visā pilsētā var redzēt seno tempļu drupas, kas tiek saglabāti nākamajām paaudzēm. Pilsētas pirmsākumi meklējami 3. gadu tūkstotī pirms mūsu ēras un līdz mūsdienām varam ieraudzīt  ilīriešu un romiešu laika drupas- Ģimnāzija, Afrodītes templis, Hērakla templis, villas ar mozaīku fragmentiem, cietoksni. Akvedukts savieno to ar laukumu, kurā atrodas Hipokrāta stādīta platāna. Pēc pilsētas apskates mūs uzņēma pilsētas mērs, kas iepazinās gan ar mūsu projektu, gan iepazīstināja ar pilsētas aktualitātēm.

2.diena. Dienas pirmajā pusē skolēni tikās ar ārsti – dietologu, psihologu. Notika diskusija starp skolēniem un speciālistiem par veselīgu dzīves veidu, atkarībām. Speciālisti palīdzēja skolēniem saprast, kā labāk palīdzēt sev un draugiem, kas nonākuši uz „nepareizā ceļa”.  Tad mūsu ceļš veda uz Hipokrāta fondu. Šeit skolēnus sadalīja 4 komandās, un katra no tām izgāja  stacijas ar uzdevumiem, meklējot atbildes uz dotajiem jautājumiem, –  Hipokrāta muzeju, Hipokrāta klīniku, Hipokrāta botānisko dārzu un spēli „Atpazīsti Hipokrāta ārstniecieskos augus”. Botāniskajā dārzā aug 248 augi no Hipokrāta kolekcijas. Tad, paēduši grieķu-turku nacionālos ēdienus, devāmiess uz Asklepeionu – tempļa kompleksu, kas veltīts Apollona dēlam, ārstniecības dievam Asklēpijam un  vienlaikus bija visīstākā dziednīca. Lielākajā laukumā atrodas neliela tempļa un strūklakas, medicīnas skolas un slimnīcas drupas. Augstāk atrodas Asklēpija un Apollona tempļi. Sešas kolonnas atjaunotas sākotnējā izskatā. Augšējā terasē saglabājušies pamati un dažas Asklēpija tempļa doriešu perioda kolonnas. Šeit skolas jaunieši nospēlēja ļoti populāro performanci Kosā – Hipokrāta zvēresta nodošanu. Hipkrāta lomā skolas mākslas skolotājs Minas. Dienas noslēgumā notika integrācijas vakars – karaoke, kur tikās visu dalībvalstu dalībnieki, skolas darbinieki, skolēni un viņu vecāki. Skolēnu vecāki bija sarūpējuši bagātīgu galdu no tradicionālās grieķu virtuves.

3.diena sākās agri, jo devāmies uz ostu, lai ar prāmi dotos uz Nissiros (Nisyros) salu- milža Polivota salu. Salas aktīvais vulkāns ir jaunākais Grieķijā tā vecākie ieži nav vecāki par   150 000 gadiem. Krātera, kuru mēs apmeklējām, diametrs ir apmēram 4 km. Daudziem problemātiski bija noiet līdz krātera dziļākai vietai, jo traucēja ļoti spēcīgā sēra smaka.  Gar krātera malām izdalās garaiņi, kuru temperatūra ir ap 300 grādiem.

4.diena bija pasākumu diena skolā. Skolēni kopā ar grieķu skolēniem apmeklēja divas mācību stundas – ķīmijas stundu un informātiku. Skolotāji šajā laikā  deju skolotājas pavadībā mācījās grieķu tautas dejas, pazīstamākā no tām Sirtaki, savukārt projekta koordinatori diskutēja par nākošajām tikšanās reizēm un aktualitātēm projekta realizācijā. Tad ciemos ieradās Grieķijas policijas Kosas pārvaldes vadība, kas stāstīja par ceļu satiksmes drošību, tās problēmām. Skolēni savukārt pastāstīja, ko uzzinājuši par savas valsts ceļu drošības problēmām( mājas darbs). Tad skolā ieradās neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīna, nevis lai kādam sniegtu nepieciešamo palīdzība, bet lai apmācītu skolēnus pirmās palīdzības sniegšanā. Otra grupa skolēnu speciālistu pavadībā apguva pašaizsardzības paņēmienus. Aktīvi tur iesaistījās mūsu skolotāja Svetlana, kura no apkārtējiem izpelnījās aplausus, kad uz paklāja tika noguldīts „uzbrucējs”.  Pēcpusdienā apmeklējām nelielu pilsētu Zia ar skaistiem dabas skatiem, nelielām ieliņām un grieķu mūziku.  Dienas noslēgumā skolotāji devās uz karstajiem vulkāniskajiem avotiem Therma, lai baudītu to ārstnieciskos labumus. Avoti atrodas jūras krastā, atdalīti tikai ar akmeņiem.

5.diena. Pēdējā projekta diena Kosā. Rīta puse pagāja skolā, kur skolēni veidoja antiatkarības reklāmas posterus. Tika demostrēti mājas darbi- videofilmas, plakāti par atkarības tēmām.  Tad pēdejā ekskursija pa salu. Apmeklējām vīna darītavu, kur uzzinājām, kā grieķi gatavo vīnu. Kefalosa pilsētiņā apskatījām sv. Stefanosa tempļa drupas, baudījām jūras burvību. Un tad ilgi gaidītā Zilās lagūnas villa un tās pludmale.  Baseini, jūra, saule,  dažādas aktivitātes – baudi, ko sirds vēlas. Laiks šeit pagāja ātri, bet mūs jau gaidīja grieķu nakts klubā „Fantāzija”.  Šo pasākumu mums sagādājuši grieķu skolēnu vecāki. Tradicionālā grieķu mūzika, dziesmas, dejas un grieķu tradicionālā virtuve, viss kā pasakā.

Nedēļa Kosā ir pagājusi, esam atgriezušies mājās, bet darbs ar to nebeidzas. Nākošā tikšanās jau janvārī Slovākijas galvaspilsētā Bratislavā. Tikšanās tēma „Cilvēku tiesības”.  Lai sagatavotos aktivitātēm, ir daudz mājas darbu, ko jāsāk darīt jau tagad. Pēc šīm tikšanās reizēm ieguvēji ir gan skolēni, gan skolotāji- mācāmies komunicēt ar citu valstu un mentalitāšu cilvēkiem, varam pielietot un pilnveidot savas angļu valodas zināšanas, iepazīstam dalībvalstu ģeogrāfijas, kultūras un vēstures objektus un varam būt gandarīti, ka esam līdzvērtīgi ar lielajām Eiropas tautām.

Septembris

Sākas projekta otrais gads. Nākošā tikšanās Kos pilsētā Grieķijā. Darba grupa nolemj, ka mobilitātēs dodas 9. klases skolēni N. Stalaža un K. Dupuša- Mežgaile, kā arī skolotāja S. Jonāse, skolas direktore J. Dzene un projekta koordinatore M. Buša. Tikšanās tēma ir “veselīgs dzīves veids, drošība, veselība. Lai labāk izpildītu mājas darbus, tiek veikta Straupes pamatskolas un Stalbes vidusskolas skolēnu ģimeņu anketēšana par ēšanas paradumiem.  Tiek veidota PP par jauniešu komūnu “Saulrīti” , kā arī pētīta, kādas atkarības ir Latvijas skolēnu vidū visizplatītākās.

Jūnijs

30. 06. tiek iesniegta projekta 1. gada starpatskaite VIAA. 

no 22.-27. jūnijam Kircheim unter Teck Vācijā mobilitātes vizītē piedalās skolēni K. Jānelsiņa, I. Bruņinieks kā ari skolotāji I.Paegle, M. Buša un skolas direktore J. Dzene. Vizītes tēma “Eiropas Savienības ekonomika”

4.solis –„Kopīgais un atšķirīgais mūsu ekonomikā” jeb Comenius daudzpusējās sadarbības projekta „Through Small Steps to Giant Leaps- my contribution to United Europe” kārtējā tikšanās ( publicēts “Pargaujas novada vēstīs” 2014.g. jūlija num.)

Māra Buša

Stalbes vidusskolas skolotāja, projekta koordinatore

Kad Latvijā tuvojās nacionālie svētki- Līgo un Jāņi-, divi Stalbes vidusskolas skolēni K. Jānelsiņa un I. Bruņinieks, kā arī skolotājas J. Dzene, I. Paegle un M. Buša (skolas projekta koordinatore) devās uz Kirchheim unter Teck Vācijā,  lai kopā ar pārējiem projekta dalībniekiem diskutētu, apmainītos ar viedokļiem par vienotu Eiropas ekonomiku, par problēmām un risinājumiem. Šī bija Comenius daudzpusējās sadarbības projekta „Throught Small Step to Giant Leaps- my contribution to United Europe” 4. kopīgā tikšanās, un nedēļas tēma bija „ Eiropas ekonomika”. Krichheim unter Teck atrodas Bādenes- Virtembergas federālajā zemē (centrs – Štuttgarte) Eslingenas apgabalā.

Pirms došanās uz Vāciju bija aktīvs darbs mājās. Vispirms skolā notika Eiropas ekonomikas diena, ko vadīja eksperts Eiropas Savienības lietās – žurnālists A. Bogustovs. Galvenās pasākuma atziņas un pasākuma atspoguļojums bija viens no mājas darbiem. Skolēni ekonomikas stundās pētīja nodarbinātības līmeni valstī, reģionā un pa nozarēm, tika pētīts bezdarba līmenis,  īpaši jauniešu vidū, iepazinās ar aktivitātēm, lai samazinātu bezdarba līmeni. Viens no mājas darbiem bija darba piedāvājumu izpēte – bija jāpārtulko angļu valodā 3  darba piedāvājumi mazumtirdzniecībā un  3 – inženiertehniskajiem darbiniekiem. Ar plašu ekonomisko zināšanu bagāžu 22. 06. ieradāmies Kirchheim unter Teck. Lai nokļūtu galamērķī, mūsu ceļojums sākās ar lidojumu līdz Frankfurtei pie Mainas, tad ar ātrvilcienu (maksimālais ātrums bija 250 km/h) līdz Štuttgartei un beidzot ar metro līdz galamērķim. Un tagad par to, ko mēs darījām.

  1. diena. Pasākuma atklāšana sākas ar Jacoba- Friedrich-Schollkopf- School direktores  un skolas projekta koordinatores Klaudijas apsveikumu projekta dalībniekiem, tad neliela ekskursija pa skolu un sākas aktīvs darbs projekta realizācijā. Skolēni tiek sadalīti 7 darba grupās, un pirmais uzdevums ir izpētīt ekonomiskos rādītājus par nodarbinātību, bezdarbu katrā dalībvalstī, izdiskutēt,  kādi pasākumi tiek piedāvāti bezdarba samazināšanai, īpaši jauniešu vidū. Skolēni veido prezentācijas, datus apkopo tabulās un diagrammās. Pēcpusdienā tiek diskutēts, ko var darīt ES, lai samazinātu jauniešu bezdarbu. Diena noslēdzas ar grupu prezentācijām.
  2. diena. Izbraukuma diena. Vispirms dodamies uz Eslingenu pie Nekāras upes- nelielu vācu pilsētu un apgabala centru. Eslingenas vārds ir saistīts ar Latvijas vēsturi. Pēc otrā pasaules kara daudzi latvieši devās bēgļu gaitās, un Eslingena bija viena no tām vietām, kur atradās „dīpīšu” (DP – displaced persons jeb pārvietotās personas) nometne. Šajā pilsētā 1947. gada maijā notika visspilgtākie un visiespaidīgākie  latviešu Dziesmu svētki, kur piedalījās 1000 koristi prof. Ā.Ābeles vadībā un klausītāju skaits sasniedza 10 000. Tāpēc, staigājot pa pilsētas ielām, varējām iztēloties mūsu vēstures lappuses. Iepazinušies ar pilsētu, devāmies uz apgabala vadības ēku, lai tiktos ar tās pārstāvjiem. Plenārsēžu zālē prezidijā vietas ieņēma skolu pārstāvji. Mūs pārstāvēja Ivars. Jauniešiem bija jāizsaka savas domas  par izglītības un darba iespējām savā valstī un ES, jādalās domās par savu nākotni. Pēc kopīgām pusdienām devāmies uz Štuttgarti. Šeit atrodas vairāku populāru zīmolu centri- Bosh, Mercedes- Benz, Porche. Mēs apmeklējām Mercedes- Benz muzeju. Muzeja ēkas arhitektūra ir interesanta- tā sastāv no trīs sakārtotiem apļiem. Pirmais eksponāts ir ļoti zīmīgs- zirgs. Muzejs izveidots 2006. gadā un ir viens no populārākajiem apmeklēšanas objektiem pilsētā. Šeit var iepazīties ar autobūves vēstures lappusēm no vissenākā modeļa līdz nākotnes modeļiem- automašīnām ar saules baterijām. Dienas noslēgumā skolotāji nobauda nacionālās virtuves gardumus- „Švābu” pastu ar desiņām, bet skolēni kopīgi pavada laiku, spēlējot boulingu.

3.diena. Atkal esam ceļā. Šoreiz uz Frankfurti pie Mainas. Mūsu mērķis ir Vācijas Centrālā banka un Naudas muzejs. Katras valsts centrālā banka ir Eiropas Centrālās bankas filiāle, un ECB centrs atrodas arī Frankfurtē pie Mainas. Bankā mūs sagaida izglītības daļas vadītājs, kurš mūs iepazīstina ar ECB struktūru, uzdevumiem. Katras valsts delegācijai mājas darbā bija jāsagatavo līdz 3 jautājumiem, ko vēlētos uzzināt, un prezentācijas noslēgumā tie tika arī noskaidroti. Pēc tam apmeklējām interaktīvo Naudas muzeju. Pirmais priekšmets, ko izmantoja kā maiņas preci, bija vērsis, un tikai daudz vēlāk parādījās nauda mūsdienu izpratnē. Interesanti, arī mūsu eiro un centu monētas tiek izgatavotas naudas kaltuvē Štuttgartē. Tālāk ceļš veda uz vecpilsētu un dienas noslēgumā ekskursija ar kuģi pa Mainas upi, iepazīstot Frankfurti pēc mūsdienu apbūves. Atpakaļceļš uz Kirchheim unter Teck pagāja, visu ceļu dziedot jauniešiem populārās dziesmas , citiem vārdiem, „ karaoke autobusā”.

4.diena – noslēguma pasākumi. Skolēni turpina darbu grupās. No sākuma visi iepazīstas ar piedāvātajiem darba piedāvājumiem, meklē kopīgo un atšķirīgo piedāvājumā un pieprasījumā. Nākamais darbs ir  kā visas sanāksmes rezumējums- katra grupa raksta vēstuli  kādam no ES parlamenta deputātiem, kurā izstāsta jauniešu problēmas, risinājumu variantus. Šoreiz tās problēmas, kas saistītas ar bezdarbu, izglītības iespējām. Vēstules pēc tam koriģē (lai būtu literāri pareizi) un nosūta adresātiem, cerot, ka sagaidīsim arī atbildes. Pēdējais kopīgais darbs ir projekta gala produkta – žurnāla  „Eiropas ekonomika” – vāka dizains. Katra grupa izstrādā savu variantu,  un pēc tam skolēni, skolotāji balso par favorītu.

Tāpat kā katru tikšanās reizi, skolu koordinatori analizē sagatavošanās periodu, aktivitātes, iepazīstas ar nākamās sanāksmes piedāvājumu, tā būs oktobrī Kosas pilsētā Grieķijā. Grieķu skolas pārstāvji prezentē savu redzējumu pasākumam. Šoreiz tiek analizēta ne tikai Vācijas sanāksme, bet tiek veikta visa pirmā gada  analīze. Katra sanāksme atšķiras viena no otras, gan organizētībā, gan pasākumu dažādībā, bet skolu koordinatori secina, ka ieguvēji ir visi – gan skolotāji, gan skolēni. Un visi ceram, ka nākošais projekta gads būs tikpat aktīvs, racionāls un plašs informācijas nesējs.

Maijs 

Lai sagatavotos vizītei Vācijā skolēni ir savākuši informāciju par bezdarba limeni Latvijā, reģionā, īpaši uzsverot to jauniešu vidū. Kādas aktivitātes tiek veiktas, lai to samazinātu. Katrai skolai bija jāsameklē darba sludinājumi, lai varētu diskutēt par jautājumiem, kas ierobežo darba meklētāju iespējas iegūt doto darbu. Visa informācija tiek pārtulkota angļu valodā. 

Aprīlis

Sākas gatavošanās nākamajai vizītei Vācijā  “Eiropas ekonomika”( 22. 06.- 28. 06.) Skolēni vāc informāciju par dažādiem ekonomikas rādītājiem. 12. 05. skolā notiks Eiropas ekonomikas diena, kur viesosies eksperts ES lietās žurnālists A. Bogustovs

Marts

Gatavošanās 3. vizītei Seviļā Spānijā. Skolā notiek “zaļā atkritumu diena”. Par šo dienu tiek veidota videofilma. Tiek veidotas PP prezentācijas” Atkritumu apsaimniekošana Latvijā” un “Atjaunojamā enerģija Latvijā”

No 30. marta līdz 5. aprīlim vizītē Seviļā Spānijā piedalās 8. klases skolēni D. Dupuša- Mežgaile un K. Gaspersons; 9. klases skolniece S. Zarina; skolotāji I. Rēķe un I. Kozlovska un projekta koordinatore sk. M. Buša

„ Samazināt, atkārtoti izmantot un otrreizēji pārstrādāt” jeb 3. solis ceļā uz vienotu Eiropu”( “Pārgaujas novada vēstis”2014. aprīlis)

Skolotāja M. Buša

 projekta koordinatore

         Marta pēdējās dienās, kad Latvijā vēl valdījā aukstums, 3 Stalbes vidusskolas skolēni- D. Dupuša- Mežgaile, K. Gaspersons un S. Zariņa- kopā ar skolotājām- I. Kozlovsku, I. Rēķi un  M. Bušu ( projekta koordinatori) -devās uz tālo un saulaino Seviļu Spānijā. Lidojums pāri Eiropai līdz Madridei un tālāk 500 km ar ātrvilcienu līdz Seviļai. Vagona monitorā varējām sekot līdzi braukšanas ātrumam – maksimālais bija 297 km/h. Skola, uz kuru devāmies, atrodas Seviļas piepilsētā Dos Hermanas. Sagaidīt mūs bija ieradušās skolēnu viesģimenes un Spānijas skolas skolotāja. 

Pirmdiena.  Pirmā kopīgā darba diena. Ierodoties skolā, mūs sagaidīja viens no projekta gala rezultātiem – posteri ar  starpsanāksmju mājas darbu fotogrāfijām, jo, gatavojoties šai vizītei, katrā skolā tika rīkota „atkritumu” diena un „ iesēsim sēklu” pasākumi. Varēja redzēt skolēnu darbus no otrreizēji izmantojamām izejvielām un sēšanas, un dēstu augšanas procesiem. Katra skola prezentāja savas valsts un reģiona atkritumu apsaimniekošanas procesus. Mūsu skolas prezentācija balstījās uz ZAAO darba pieredzi. Otra prezentācija bija par atjaunojamās enerģijas izmatošanu, problēmām un nākotnes iespējām savā valstī. Arī šeit mēs balstījāmies uz ZAAO pieredzi, izmantojot atkritumus enerģijas ražošanā. Pēc prezentācijām apmainījāmies ar dažādu augu ( puķu, dārzeņu ) sēklām, jo katrai delegācijai bija jābūt līdzi 3 veidu sēklām .  Pirmā darba diena noslēdzās ar tikšanos pilsētas mērijā. Mūs visus sveica pilsetas mērs, kas iepazīstināja ar informāciju par Dos Hermanas. Pēc aktīva darba skolēni devās uz savām jaunajām mājām, bet skolotāji apmeklēja Flamenko tēātri  Seviļā un noskatījās flamenko šovu.

Otrdiena. Rīts pienāca ar nelielu lietu, bet nekas, jo mums  pirmā ekskursijas diena- dodamies uz Solucar un Donjana. Solucar ir Eiropā lielākais saules enerģijas ražošanas komplekss. Tas sastāv no 2 saules enerģijas ģenerēšanas torņiem un Solnovas elektrostacijas.  Visapkārt lieli lauki ar spoguļiem, kas akumulē saules starus, lai tos izmantotu elektroenerģijas ražošanai. Pēc elektrostacijas apmeklējuma dodamies un Donjanas nacionālo parku. Pa ceļam visur redzam olīvkoku audzes, redzam, kā tiek audzētas Spānijas zemenes. Vispirms dodamies uz Atlantijas okeānu, kas mūs sagaida ar vēju, lieliem viļņiem un ziedošu piekrasti.  Pārsēžamies parka autobusos un dodamies ceļā. Parka teritorijā atrodas dabas parks un nacionālais parks ( biosfēras rezervāts). Ieraugām Latvijā tik ļoti zināmos stārķus un stirnas. Stārķi šeit apmetas savā gājputnu ceļā.  Mitrājos ganās zirgi, ēdamo meklē dažādi putni. No 1994. gada biosfēras rezervāts ir UNESCO pasaules mantojuma sarakstā.  Esam ieguvuši daudz interesantas, izzinošas informācijas.

Trešdiena. „Zaļā diena”.  Pasākums sākas ar delegāciju  sagatavoto video par „atkritumu dienu skolā” noskatīšanos. Katra skola, gatavojoties šim pasākumam, veidoja dažādus priekšmetus, izmantojot otrreizējās izejvielas, un šis process tika filmēts, To kā mājas darbu vedām līdzi uz Dos Hermanas. Viesos pie projekta dalībniekiem bija ieradušies firmas „Denki” pārstāvji, kas pastātīja un parādīja, kā atjaunojamo enerģija izmantot bērnu rotaļlietu ražošanā, piem., automašīnas ar saules baterijām. Tad skolēni devās uz radošajām darbnīcām, kurās mācījās gatavot jaunu papīru no vecām avīzēm, vārīt ziepes, veidot grāmatu vākus.

Ceturtdiena. Iepazīšanās ar Seviļu – ceturto lielāko pilsētu Spānijā, Andalūzijas galvaspilsētu.  Iepazīšanās sākas ar velotūri. Visi projekta dalībnieki ( apmēram 90), sadalīti divās grupās, devās ar velosipēdiem iepazīt pilsētu. Apskate sākas ar Marijas Luizas parku un Spānijas laukumu, kur 1929. gadā notika Ibērijas- Amerikas izstāde. ( Par Ibēriju tiek saukta Pireneju pussala). Šajā parkā tika izveidoti izstādes paviljoni un centrālais Spānijas paviljons atradās Spānijas laukumā. Tālāk ceļš mums aizvijās uz vecpilsētu, kur pastāigājāmies pa vecākās pilsētas daļas šaurajām ieliņām, klausījāmies gida stāstījumu. Visa Seviļa smaržoja pēc apelsīniem, jo augļi un ziedēšana ir vienlaikus un pilsētā aug tūkstošiem šo koku. Seviļas arhitektūrā var redzēt gan mauru, gan jūdaisma, gan kristiānisma ietekmi.  Velotūre noslēdzās pie Zelta torņa ( Torre del Oro)- mauru celta pilsētas aizsargtorņa, kas atrodas Gvadalkiviras upes krastā. Pēc nelielas atpūtas dodamies uz Alkazaru- 1364. adā mauru celtu Spānijas karaļa pili. Pils mūs pārstedz ar savu krāšņumu, parku ar simtgadīgiem kokiem (šeit ir vēcākais koks Seviļā – 400 gadus vecs). Pilī apvienojas dažādi arhitektūras stili.

Atgriežoties skolā, notiek vizītes noslēguma pasākumus: „Dziesmu un mūzikas šovs”. Pasākumā piedalās projekta dalībnieki,  viesģimenes. Koncertu sniedz spāņu skolēni. Noslēgumā uzstājas mūsu Daniela, kura spēlē skaņdarbu klavierēm. Ļoti grūti pierast, ka koncerta laikā var būt troksnis, skaļa sarunāšanās, bet tā ir cita mentalitāte.

Piektdiena. Skolēniem diena sākas ar divu mācību stundu apmeklējumu. Katrs dodas līdzi savai „māsai vai brālim”. Skolotāji- koordinatori izvērtē Spānijas pasākumu, apspriež par gatavošanos nākamajai tikšanās reizei Vācijā. Vācijas koordinatore Klaudija iepazīstina ar pasākumu norises plānu, ar mājas darbu. Atkal dodamies uz Seviļu. Pārrunājam aktuālos projekta jautājumus. Pēc divu stundu aktīva darba Dos Hermanas, mūs atkal  gaida Seviļā katedrāles apmeklējums. Katedrāle Santa María de la Sede  ir lielākā vidusslaiku gotiskā un trešā lielākā  katedrāle pasaulē ( lielākas tikai ir Vatikānā un Londonā). Tā  celta 15.- 16. gs., pārbūvējot mošeju. Katedrālē atrodas Amerikas atklājēja Kolumba mirstīgās atliekas (ir arī uzskats, ka apglabāts ir Kolumba dēls, nevis viņš pats). Katedrāle mūs pārsteidz ar savu lielumu un varenumu. Tornis, kurš atrodas pie katedrāles, ir saglabājies no mošejas laikiem- minarets. Tas ir 105 m augsts un tajā varēja uzbraukt ar zirgu pajūgiem. Tagad to izmanto tūristi, lai apskatītu pilsētu.  Vakarpusē pavadām Slovākijas delegāciju mājup.

Sestdiena. Pirmie no rīta aizceļo itāļu skolotāji un skolēni. No Seviļas prom dodamies kopā ar Polijas skolēniem un skolotājiem. Atkal ātrvilciens, lidmašīna, šoreiz caur Kopenhāgenu Dānijā, un  esam mājās.

Šis bija mūsu 3. solis projektā „Through Small steps to Giant Leaps- my contribution to a United Europe”.  Nākamais solis tiks „sperts” Vācijā, Štutgartē, kur  dalīsimies informācijā par ekonomisko situāciju savās valstīs, par bezdarba problēmām, īpaši jauniešu vidū, apmeklēsim Vācijas Nacionālo banku.  Bet, lai viss notiktu, atkal jāpilda mājas darbi. 

Februāris

Skolas vestibilā fotoizstāde par vizīti Caldas da Rainha Portugāle.

Janvāris

Gatavošanās 2. vizītei Caldas da Rainha Portugālē. Veidojam videofilmu par latviešu tautas deju” Sudmaliņas”, lai varētu to mācīt pārējiem dalībniekiem. Veidojam PP prezentāciju par “Prāta Vētru” ( mākslinieki ar Eiropas vārdu) Gatavojam pamatinformāciju un jautājumus par Latvijas vēsturi, ģeogrāfiju, sportistiem,literatūru,mākslu. Viena no aktivitātēm būs spēle “Gribi būt miljonārs”

No 19.līdz 24. janvārim 7. klases skolēns M. Mežvietis, 8.klases skolnieces E.E.Stupaka, D. Bērziņa,  10 klases skolnieks M. Jansons, sk. A. Šūmane un projekta koorsinatore M. Buša piedalījās 2. sadarbības vizītē Caldas da Rainha, Portugālē. Tēma” Kultūra un sports Eiropas Savienībā” Iepazīstinājām ar “Prāta vētru”, mācījām latviešu tautas deju “Sudmaliņas” Apmeklējām Portugāles galvaspilsētu Lisabonu, UNESCO kultūras mantojuma pilsētu Sintra, Atlantijas okeānu. Bijām pieņemšanā pie Caldas  da Rainha pilsētas mēra. 

2. solis pretī vienotai Eiropai jeb Comenius daudzpusējās sadarbības projekta „Through Small Steps to Giant Leaps- my contribution to a United Europa” vizīte Portugālē( “Pārgaujas novada vēstis”2014. februāris)

Māra Buša
projekta koordinatore

Kad Latvijā iestājās aukstais laiks, četri Stalbes vidusskolas skolēni- E.E. Stupaka, D. Bērziņa , M. Mežvietis un M. Jansons- kopā ar skolotāju A.Šūmani un projekta koordinatori M. Bušu devās uz Caldas da Rainhu Portugālē, lai  satiktos ar projekta dalībniekiem.

   Jau no Frankfurtes esam kopā ar Turcijas delegāciju, jo lidojam ar vienu lidmašīnu. Lisabonas lidostā satiekam Slovākijas pārstāvjus , lai visi kopā dotos uz 80 km attālo  Caldas da Rainhu.  Man un Slovākijas skolotājiem šī ir otrā tikšanās ar Portugāli, jo 2012. gada nogalē tieši šeit tapa mūsu projekts.  Kaldašā ( kā vietējie sauc pilsētu) ierodamies pēc pusnakts, un mūsu skolēnus sagaida  portugāļu skolēnu vecāki, kas uz nedēļu kļūs arī par Esteres, Danutes, Matīsa un Markusa vecākiem.

Pirmā projekta diena sākas ar skolu mājas darbu atrādīšanu. Katrai skolai bija jāsagatavo prezentācija par kādu no savas valsts māksliniekiem, kura vārds ir zināms  Eiropā.   Izvēlējāmies jauniešiem tuvo pop/rokgrupu „Prāta vētra”.  Savu prezentāciju sākām ar informāciju par Rīgu kā 2014. gada Eiropas kultūras galvaspilsētu.  Varējām uzzināt daudz interesantas informācijas, kā, piem., par P. Pikaso, F. Šopēnu, A. Brunovski, K. Monetu, K. Sokolu u.c. slaveniem dažādu tautu māksliniekiem.  Otrs mājas darbs bija saistīts ar tautas dejām. Uzzinājām, ka Polijai ir vairākas dejas, kas ir neatņemama sastāvdaļa  viņu kultūrā- polonēze, krakovjaks. Francijā ļoti populārs ir franču valsis, Grieķijā – sirtaki.  Slovāku skolēnu pāris savu tautas deju pat nodejoja. Mēs rādījām video „Sudmaliņas”, ko iedejojuši  skolas dejotāji. Saņēmām ļoti labas atsauksmes par  mūsu dejotājiem.

Otrā projekta diena. Pēc intensīvās pirmdienas, otrdiena mums bija ekskursiju diena. Lai gan ārā lija subtropu lietus, ar diviem autobusiem devāmies un Sintru un  Portugāles galvaspilsētu Lisabonu. 25 km attālumā no Lisabonas ,  Sintras kalna piekājē, atrodas Sintras pilsēta – monarhu un portugāļu dižciltīgo iecienīta atpūtas vieta. Tās vecpilsēta iekļauta UNESCO pasaules mantojuma sarakstā. Ļoti romantiska pilsēta ar daudzām pilīm. Lords Bairons šo vietu nosauca par „ Brīnišķīgo ĒdenI”.  Sintru senos laikos   kā atpūtas vietu  bija izvēlējušies gan karaļnama pārstāvji, gan populāri dzejnieki, rakstnieki. Pilsētas centrā ir karaļa vasaras rezidence – Karaļa pils. Lai gan lija lietus, bija patīkami pastaigāties pa šaurajām ieliņām,  aplūkot skaistos,  ziedošos dārzus un parkus.  Pēc romantisma baudīšanas, devāmies uz Lisabonu.  Redzējām gan moderno, gan vēsturisko pilsētas apbūvi.  

Trešā projekta diena sākas ar  kopīgu mācību stundu un radošajām darbnīcām. Skolēni tika sadalīti 4 grupās, un katrai no tām bija savs uzdevums- gatavot portugāļu nacionālos ēdienus, spēlēt portugāļu spēles. Skolotājiem bija iepazīšanās ar skolas bibliotēku. Tā ir galvenā vieta, kur skolēni gatavo mājas darbus, veic dažādus skolas uzdevumus, pavada brīvo laiku. Bibliotēkas vadītāja iepazīstināja mūs, kā mācību procesā izmantot bibliotēkas piedāvājumu. Pēc pusdienām notika ilgi gaidītā spēle „Gribi būt miljonārs?” . Gatavošanās intelektuālai spēlei bija jau mājās.  Skolu pārstāvji mājās sagatavoja 4 jautājumus par savas valsts  ģeogrāfiju, vēsturi, sportu un mākslu/ literatūru un projekta mājas lapā ievietoja pamatinformāciju, kurā ietverta atbilde uz jautājumu. Mēs bijām izvēlējušies jautājumus par Latvijas neatkarību, kultūrvēsturiskiem novadiem, M. Štrombergu un A. Hermani. Tika izveidotas 4 komandas, katrā 11 dalībnieki- no katras skolas viens skolēns. .  Skolu skolotāji noteica, vai atbilde ir pareiza. Protams, uzvarētāji bija visi, jo uzzinājām daudz interesanta par saviem kolēģiem.  Pēc intelektuālās spēles notika sporta aktivitātes. Trešdienas vakars skolēniem pagāja jaunās ģimenēs.  Portugāļu vecāki savus „ bērnus” iepazīstināja ar portugāļu tradīcijām,  savukārt, skolotājiem bija pieņemšana pie Kaldašas mēra un pēc tam kopīgas pusdienas. Pilsētas galva iepazīstināja ar Kaldašas ekonomikas, kultūras jautājumiem.

Ceturtā jeb pēdējā projekta diena sākas ar kopīgu mācību stundu  skolēniem , bet  skolotāji tiek iepazīstināti ar skolas dzīvi, kabinetiem, mācību procesu. Pārrunājam turpmākās projekta aktivitātes . Saulīte mums ļoti silda, kaut gan internetā lasām, ka Latvijā ir ļoti auksts. Pēc pusdienām dodamies ekskursijā uz tuvākajām pilsētiņām- Alcobaça, Nazaré un  S. Martinho do Porto. Alkobaka ir sena portugāļu pilsētiņa. Pa ceļam  redzam augļu dārzus ar citroniem, apelsīniem, mandarīniem zaros. Pagaršojām un secinājām, ka  ļoti atšķiras  no tiem, ko pērkam Latvijā.  No Alkobakas dodamies uz Nazari, kas ir kūrortpilsētiņa pie Atlantijas okeāna. Daži no mums pirmo reizi ierauga okeānu. Skats kā pasakā-  saule silda, nesteidzīgi cilvēki, pludmale ar dzeltenām smiltīm, lieli viļņi, bet turpat blakus okeānā iestiepjas klintis. Matīss noauj kājas un grib noķert kādu no viļņiem.  Laiks tik jauks, ka negribas doties projām. Pēdējā mūsu apskates vieta ir S. Martinho do Porto- jahtu piestātne un neliela ostas pilsēta.  Vairāk laika pastaigām nevar veltīt, jo vakarā vizītes noslēguma pasākums- deju festivāls. Pasākumā piedalās arī skolēnu ģimenes. Pasākumu atklāj skolas direktors, kas izsaka pateicību visiem projekta dalībniekiem un pasniedz Kaldašas suvenīrus katrai skolai. Savukārt projekta koordinators Pāvels pateicas par sirsnīgo uzņemšanu un novēl visiem jauku vakaru. Sākas deju festivāls. Mūsu jaunieši velk mugurā tautas tērpus, lai varētu tos nodemonstrēt pārējiem dalībniekiem, pēc tam mēģina pārējiem mācīt „Sudmaliņas”.  Grieķi māca visiem sirtaki, franči- franču valsi, poļi- polonēzi, spāņi- savu tautas deju.  Visiem ir ļoti interesanti. Noslēgumā kopīgas vakariņas, ko sarūpējušas viesģimenes.

2. solis ir veikts. Tagad jāgatavo mājas darbi, lai marta beigās varētu doties uz Seviļu Spānijā, kur iepazīstināsim savus partnerus, kā mūsu valstī savāc, noglabā, šķiro atkritumus, kā tiek izmantota atjaunojamā enerģija, īsāk sakot, runāsim par ekoloģiju Eiropā. 

Decembris 

Skolas 1. stāvā fotoizstāde un suvenīru izstāde par vizīti Grojecā, Polijā.

Novembris

 No 3. līdz 9. novembrim 7. klases skolēni E. Dzalbs, M. Muižnieks, 8. klases skolniece E.E. Stupaka , 10. klases skolniece K. Jānelsiņa, sk. S. Auziņa, skolas direktore J. Dzene un projekta koordinatore sk. M. Buša piedalījās projekta 1. sadarbības vizītē Polijā, Grojecas licejā. Iepazīstinājām ar mūsu valsts politisko sistēmu, novada nevalstiskajām organizācijām, mūsu skolu un izglītības sistēmu Latvijā. Apmeklējām Polijas galvaspilsētu Varšavu, kur bijām Prezidenta pilī, Polijas Seimā, Karaļa pilī. Apmeklējām Grojecas apkārtnes pilsētas un apskatījām ābolu fabriku, kur tiek apstrādāti un noglabāti ziemai āboli. Fabrika ir viena no lielākajām Polijā un ābolus eksportē uz daudzām ES valstīm, arī un Latviju.

Pirmais solis pretī vienotai Eiropai jeb Comenius daudzpusējās sadarbības projekts  „Through Small Steps to Giant Leaps- my contribution to United Europe” ( Pārgaujas novada vēstis” 2013. novembris)

Māra Buša
 projekta koordinatore.

Novembra sākumā četri Stalbes vidusskolas skolēni: K. Jānelsiņa, E.E. Stupaka, E. Dzalbs un M. Muižnieks. Līdzi devās  skolas direktore J.Dzene, skolotājas S. Auziņa un M. Buša. Mēs apmeklējām P. Skargi liceju Grojecas pilsētā, Polijā. Grojeca atrodas Varšavas vojevodistē, un ir apriņķa centrs. Šī bija pirmā klātienes tikšanās visām projektā iesaistītajām skolām no 11 Eiropas valstīm: Polijas, Latvijas, Ungārijas, Portugāles, Spānijas, Francijas, Slovākijas, Vācijas, Itālijas, Turcijas un Grieķijas.  Pirms došanās uz  Grojecu, notika informācijas apmaiņa elektroniski, lai labāk sagatavotos šai vizītei.

Uz Grojecu  devāmies ar autobusu, jo attālums no mums  ir apmēram 800 km.  Ierodoties galamērķī, mūs sagaidīja Polijas skolotāji un skolēnu viesģimenes.  Iepriekš skolēni ar savām „jaunajām” ģimenēm bija iepazinušies ar e- pasta palīdzību.  Skolēnos pirms tikšanās bija manāms satraukums, bet jau otrajā dienā viņi priecīgi stāstīja, cik jaukas bijušas jaunās „ģimenes” , cik mīļi viņi uzņemti poļu ģimenē.   Poļu tautas viesmīlību mēs sajutām no pirmās tikšanās reizes, un tā nepazuda līdz sestdienas rītam, kad devāmies mājup.

Pirmdiena, 4. Novembris, bija pirmā projekta kopīgo pasākuma diena. Diena sākās ar mājnieku uzrunu, tad sekoja skolu prezentācijas. Ar Stalbes vidusskolu iepazīstināja Estere. Kad iepazināmies ar saviem partneriem, sekoja  katra skolas  prezentēja par savas valsts politisko sistēmu. Lai gan visas esam demokrātiskas valstis, tomēr politiskā sistēmas atšķiras, piem., parlamenta, prezidenta vēlēšanas.  Ieguvuši jaunu informāciju, devāmies  uz Pilsētas Halli, lai tiktos ar Grojecas pilsētas mēru, Grojecas apriņķa starostu. Amatpersonas iepazīstināja mūs ar savu darbu un atbildēja uz skolēnu un skolotāju jautājumiem.  Pirmās dienas noslēgumā iepazināmies ar pilsētas ievērojamākām vietām- Pilsētas laukumu, veco pasta ēku, sv. Nikola baznīcu. 

Otrdiena, 5. Novembris, skolēniem sākās ar divu mācību stundu apmeklējumu. Jaunieši apmeklēja savu jauno „brāļu” vai  „māsu” stundas. Projekta koordinatori apsprieda organizatoriskus jautājumus- par nākamajām tikšanās reizēm, projekta logo konkursu. Beidzoties mācību stundām, visi dalībnieki ar diviem autobusiem devās uz Polijas galvaspilsētu Varšavu, lai apmeklētu Polijas parlamentu- Seimu un Karaļa pili. Polijas Seims ir otrais vecākais Eiropā pēc Anglijas. Lai iekļūtu parlamentā, katram apmeklētājam jāiziet drošības kontrole. Seimā strādā  380 deputāti. Interesants fakts ir tas, ka no seniem laikiem saglabājies scepteris, ko izmanto Seima priekšsēdētājs, lai pārtrauktu kāda deputāta runu. Seima ēkā ir halle, kurā katrs iedzīvotājs var atnākt un uzdot sev interesējošus jautājumus deputātiem.  Apskatot Karaļa pili, varējām sajust laikmeta elpu- tā majestātiskumu. Redzējām gan slavenu poļu gleznotāju darbus, gan karaļa troni. Vienā no pils zālēm ierīkota neliela koncertzāle.   Pēc tam varējām individuāli apskatīt Varšavas vecpilsētu.

Trešā diena skolēniem sākās ar mācību stundu apmeklējumu un kopīgu darbu pie frāžu tulkošanas savā valodā. Noslēgumā katrs dalībnieks saņēma lapu, kurā bija iztulkotas biežāk lietotās frāzes 11 valodās.

 Grojecas apgabals ir augļu dārzu ieskauts, kā paši poļi saka: „ Visi Polijas āboli nāk no Grojecas.” Skolas audzēkņi bija sagatavojuši mums pārsteigumu- ābolu ēdienu degustāciju. Katra klase bija gatavojusi dažādus ēdienus, izmantojot   ābolus,- pankūkas,  šokolādes kūka, salāti, klimpas u.c. Mums ne tikai bija jādegustē, bet arī jāvērtē labākais, garšīgākais.  Pēc tam sākās skolēnu debates-„  Vai jaunietim iesaistīties politikā?” Tika izveidotas divas grupas- viena „par” un otra „pret” . Katra grupa argumentēja savu izvēli. Mūsu meitenes, Kristiāna un Estere Elīna, bija „pret” grupā, jo uzskatīja, ka ir interesantākas nodarbības par politiku.  Šīs debates bija  kā ievads sarunai un prezentācijai par nevalstiskajām un sociālajām organizācijām pašvaldībās. Viesos bija ieradušies vairāku Grojecas nevalstisko un sociālo organizāciju pārstāvji. Vakarā notika integrācijas pasākums ar talantu nakti. Savus talantus rādīja ne tikai Polijas skolēni, bet arī viesi. No mums savu talantu demonstrēja Edijs ar skrituļdēli. Vispirms visus pārsteidza poļu puisis, kurš demonstrēja talantu Rubika kuba salikšanā. Ar abām rokām viņš to salika  22 sekundēs, bet ar vienu roku- 52 sekundēs. Tas bija neticami! Pēc tam visus  ļoti pārsteidza  Portugāles skolotāja uzstāšanās. Viņš nodziedāja itāļu dziesmu „O sole mio”. Daudzi zālē dziedāja līdzi.  Pēc priekšnesumiem zalē tika ienesta torte, ko rotāja visu valstu karogi, un kopīgi tā tika apēsta. Ar mums iepazīties bija ieradusies Mārtiņa „poļu” ģimene.  Par Latviju viņi daudz zināja, jo ir viesojušies mūsu valstī.  Katras skolas delegācija no poļu kolēģiem saņēma dāvanu grozu. Pasākums noslēdzās ar kopīgām dejām.

Ceturtdiena. Rīts sākas ar Polijas Neatkarības dienai, kas ir 11. novembrī,  veltītu pasākumu. Skolas zālē tika ienests skolas karogs, nodziedāta valsts himna. Muzikālu uzvedumu par Polijas vēsturi demonstrēja skolas koris un skolēni.  Pēc svinīgā pasākuma  atkal ceļš uz Varšavu. Šoreiz uz Belvedēru- Prezidenta pili. Atkal drošības kontrole. Pils joprojām ir Polijas prezidenta rezidence. Pie pils atrodas Varšavas parks, kur, mums par pārsteigumu, dzīvo daudz vāveru. Tās bija tik drošas, ka nāca klāt. Pils gids iepazīstināja ar Polijas vēsturi, noslēgumā viņš katras valsts valodā teica” uz redzēšanos”, bet diemžēl latviešu valodā viņš neprata to pateikt.

Piektdiena, pēdējā kopīgā diena. Rīts sākas ar logo konkursu. No katras valsts piedalās divi skolotāji un divi skolēni. No 35 piedāvātiem jāizvēlas viens, kas varētu turpmāk būt projekta logo. Saskaitot visas balsis , uzvarēja Polijas piedāvātais logo.  Un atkal sēžam autobusos, bet šoreiz dodamies iepazīt Grojecas apkārtni. Apmeklējam poļu tautas varoņa Pulaska muzeju un kultūras centru Varkā. Pēdējā ekskursija ir uz ābolu fabriku „Jabluszko” . Šeit sezonā tiek apstrādātas 28 tūkst. tonnas augļu- tie tiek nomazgāti, atdzesēti līdz- 2 grādiem un pēc tam tiek turēti arktikas aukstumā. Firmas pārstāvis teica, ka produkcija tiek eksportēta uz daudzām pasaules valstīm, tajā skaitā arī uz Latviju.

Paskrējušas piecas aktīvas dienas, un sestdienas rītā katrs dodamies mājup. Savus „bērnus” pavadīt ierodas poļu ģimenes. „Jaunie vecāki” ir pieraduši pie bērniem tik ļoti, ka mammām nobirst pa asarai. Ar pārējiem kolēģiem atvadāmies uz pāris mēnešiem, jo jau janvārī jauna tikšanās, šoreiz Caldas da Rainhā Portugālē.

Noslēgumā Kristiānas Jānelsiņas atmiņas par Grojecā pavadīto laiku:  „ Šo nedēļu Polijas pilsēta Grojecā es neaizmirsīšu nekad, tā bija interesanta un piedzīvojumiem bagāta. Uz turieni braucu ar nelielu satraukumu, jo nezināju, kas mani tur sagaida. Protams, pirmās dienas bija savādas. Jauna vide, jauni cilvēki, jauni ēšanas paradumi un galu galā jauna ģimene un mājas. Pārsteigumu sagādāja tas, ka poļu ģimene mani uzņēma ļoti mīļi. Nepazīstamā un mazliet dīvainā Natālija kluva man par draudzeni un arī par māsu,kuras nekad man nav bijis. Ar poļu ēdienu baudīšanu gāja grūtā, viss likās neierasts un neēdams. Tomēr man ļoti garšoja vistas fileja. Visvairāk man paliks atmiņā talantu vakars ar dejām. Interesantākās dejas bija vienkāršas, bet tās visas spēja mūs vienot kopējā dejā un sajūtās. Pēdējā projekta diena paliks spilgtā atmiņā, jo tieši tajā es ieguvu visvairāk jaunu draugu. Kopā gam smējāmies, gan piedzīvojām ugunsgrēku, gan raudājām. Neviens negribēja šķirties un doties mājās. Es ceru, ka mēs atkal tiksimies un nezaudēsim kontaktus. Tagad es zinu, ka man ir vēl viena ģimene un mājas, kurās vienmēr mani kāds gaidīs!”

Oktobris 

Gatavošanās 1. vizītei Polijā Grojecā. Tiek veidotas Power Point prezentācijas:  1- Stalbes vidusskola; 2- Nevalstiskās un brīvprātīgās organizācijas novadā; 3- Politiskā sistēma Latvijā.

Septembris.

Skolā tiek izsludināts Projekta logo konkurss.